Sunday, July 24, 2011

MeNyimPan SeMuA DeRiTa Ini..!!

Bila terbaca Entry Abg Ben pasal “kau rasa kau dah cukup derita ke?” tetiba terlintas di fikiran aku pasal cerita2 yg aku terima dari org yg rapat dgn aku..

Rupanye,aku ni alpha dengan dunia sendiri yang asik rasa cukup2 makan..nk beli sofa baru pon tak dapat..mengeluh sbb sofa yang di dah dipakai hampai 5tahun dah lusuh..

Mengeluh sebab duit gaji bulan ni dah habis dan x dapat nk shoping baju,makeup, handbag dan sebagainyee..

Mengeluh sebab tak merasa nak pakai barang kemas ,nak pakai baju & kasut yang tendy..

Padahal, orang-orang keliling aku hidup serba kekurangan..

Yang aku rasa teruk sangat bila aku baru tahu,makcik aku sendiri yg duduk di kampong rupanye hidup cukup2 makan..untuk membesarkan anak yang masih kecil seramai 5org.

Dia bercerita dengan kawanya di waktu kenduri kawin dan mak aku terdengar..dia menangis cerita anak2nya dah bertahun tak tukar baju atau kasut sekolah..dan jangan harap nk merasa baju raya..

Mereka pernah berbincang..si Ayah pernah bertanya,sama ade nk baju baru atau nak naik kereta?

Anak-anak sanggup pilih nak naik kereta dari ade baju-baju baru..pedih hati aku dengar!! Sakit..

Kenapa aku manusia terhampir tak dapat membantu..pandai sungguh makcik dan pakcik aku menyimpan semua derita ini..

Tahun ini,Aku mohon pada Allah murahkan rezeki aku..aku nk hulur pada mereka yang memerlukan walaupon hanya sebesar hama..aku harap bantuan kecilku dapat menggembirakan hati bidadari2 kecil makcik dan pakcik ku..

Dan baru tadi..Orang yang aku jumpa tersenyum girang..berbudi bahasa yang sangat santun..rupanye menyimpan seribu rahsia..dia rupanya,salah seorang ,orang yang layak menerima bantuan..

Dia tegur mama aku, dia kate makcik xkenal saya lagi ke?makcik kan pernah dtg rumah saya hantar beras..

OMG!! Dia rupanye salah sorang org susah..!! sikit pon x nampak susah..pandai dia menyorok semua derita!!

Allah..kau berikan aku Mata,Kau perlihatkan aku derita mereka..Kau berikan lah pula upaya membantu mereka Allah!! Amin3…


Nota Pengarang : Amat mensyukuri nikmat dari Allah s.a.w...



2 comments: