Thursday, August 18, 2011

SamBaL KuaH KacanG TraDisi BonDa..!!

Assallammualaikum dan salam ramadhan semua.
last entry aku,aku ade sebut nk kasi resepi kuah kacang right??
okay,rini walaupon aku x berapa sihat,sakit tekak disbbkan minum air batu atau mungkin juga sbb kene hujan smlm..aku tetap akan hupdate gak resepi tuh..

Sambal Kuah KaCang Tradisi Bonda
(tajuk mesti kene gempak..baru org teruja kan..huhuhu)
Bahan-bahan
Kacang Tanah (Goreng garing & kisar bersama air *-kisar agak kasar sedikit)
Cili kering yang telah di kisar
**Bawang merah
**Bawang putih
**Lengkuas
Serai di ketuk
Air Asam Jawa
Santan
Gula dan Garam
(bahan bertanda ** perlu di kisar)


Cara-Caranya
Tumis bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai & cili kisar sehingga naik bau.
Masak sehingga cili betul2 masak.
Tambahkan sedikit garam.
Kemudian, masukkan kacang tanah yg telah di kisar tadi..kacau rata.
Masukkan pula santan, sedikit air dan asam jawa.
Akhir sekali, masukkan sedikit gula.
dan bole la di hidang kan bersama nasi impit/ketupat dan rendang ayam!

Simple kan masakkan2 yg aku kasi..pasni,korang bole la try..rayakan x lama lagi..mesti korang rasa happy sgt bila dah berjaya buat sendiri rendang ayam ngan sambal kuah kacang ni..mmg berbaloi2..huhuhu..sedap tau!!

Pesanan Chef: kalau dah buat tu..jgn lupe bg aku rasa okay!!!..wink2!!

No comments:

Post a Comment